Het script is klaar!

Regelmatig wordt mij gevraagd of mijn boek al klaar is, waar ik nu al zolang aan werk. Ik kan jullie nu het positieve antwoord geven, want ja, het script is klaar!
Alles bij elkaar heeft het allemaal veel langer geduurt dan ik eerst had bedacht. Daar zijn veel redenen voor aan te voeren, niet in de laatste plaats het jaar waarin de ziekte en het uiteindelijk overlijden van mijn moeder een grote rol speelde. Daardoor was mijn 'zin' om te schrijven behoorlijk naar de achtergrond gegaan. Daarnaast waren er nog andere en soms belangrijke dingen waar ik me mee bezig moest en wilde houden. Bovendien stelde ik de uitgave ook steeds uit omdat ik heel graag de uitslag van het justitiële onderzoek omtrent het ongeval van Jordy erin wilde verwerken. Dat laatste heb ik nu opgegeven, er is nog steeds geen antwoord en het vermoeden is dat dit nog wel even op zich zal laten wachten.
Inmiddels heb ik verschillende scripts op mijn computer staan, telkens weer kwamen er aanvullingen of wijzigingen. De allereerste versie lijkt nu niet meer op het uiteindelijke resultaat. Van een dun boekje dat ik in het begin voor ogen had, is het nu een boek van ruim 200 pagina's geworden.
Het bewerken van het uiteindelijke resultaat was nog niet eenvoudig. Tenslotte is het geen roman die ik heb geschreven, maar is het een voor mij heel belangrijk document geworden. Het heeft veel hoofdbrekens gekost, ik moest me buigen over zaken die best wel lastig waren.
Het belangrijkste vond ik de scheiding tussen privacy en openheid. Er blijven altijd zaken die ik voor mezelf wil houden, maar tegelijkertijd wil je ook een zo volledig mogelijk verhaal neerzetten. Inmiddels ben ik ervan overtuigd dat ik deze scheidslijn prima heb weten te hanteren. In principe is het complete verhaal zoals het staat beschreven bekend bij degenen die het ooit al eerder hebben willen weten. Alles wat ik voor mezelf heb willen houden blijft gehandhaaft, maar dat zal aan de inhoud van het boek zeker geen tekort doen. De lezer zal dit niet missen of opmerken.
Doordat er zoveel te vertellen viel, was er ook de keuze of ik het boek in delen zou opsplitsen of dat ik er één geheel van zou maken. Aangezien er over verschillende periodes wordt gesproken was het een logische keus om voor de eerste optie te kiezen, maar dan wel gebundeld in één geheel.
Ik noem mijn boek ook wel mijn persoonlijke monumentje voor Jordy. Daaruit volgde als vanzelfsprekend dat zijn mooie leven ook beschreven moest worden, gevuld met prachtige herinneringen. Zijn complete leven is tijdens het schrijven telkens weer door mijn hoofd gegaan. Herinneringen die mij soms beletten om door te schrijven door de confrontaties die ik daarmee met mezelf aanging. Het heeft geleid tot regelmatige pauzes in het schrijven, omdat het even niet meer ging. Mijn drang om het toch af te maken hebben uiteindelijk geresulteerd in een prachtig verhaal waarin de humor die voor Jordy een grote rol speelde de belangrijkste leidraad is. Gevolgd door een aantal pagina's met foto's, is het naar mijn mening het mooiste deel van het boek geworden.
Als het script klaar is, begint het schrappen. Ook dit gaf problemen, want op het laatst weet je niet meer wat je al wel of niet hebt vertelt. Het is nu eenmaal anders dan een gewoon leesboek, die een bepaalde lijn volgt waar logica je een volgorde laat bepalen. Lezen, herlezen, schrappen, schrijven en herschrijven, er is enorm veel tijd in gaan zitten. Gelukkig voor mij heb ik Peter, Jeroen en Syl als manuscriptlezers kunnen strikken, zodat de fouten waar ikzelf overheen ging lezen er toch nog uitgehaald konden worden.
De titel die het boek gaat meekrijgen is ook een belangrijk gegeven. Vele heb ik er verzonnen, soms zelfs een titel kenbaar gemaakt, maar vaak veranderde ik weer van mening. Na lange tijd heb ik me bedacht dat ik er te moeilijk over deed. Eigenlijk was het zo simpel, want de laatste woorden van Jordy aan mij behelsen de complete lading van het gehele boek. Dus is het dat geworden. Een isbn nummer staat er al op, dus niemand kan mij die titel nog afpakken. Jullie laat ik nog even in afwachting.
Tot slot moest ik me buigen over de cover. Welke omslag gaat het boek krijgen? Een boek wordt vaak gekocht op basis van de omslag en de samenvatting die op de achterkant staat. Als ik ook 'onbekenden' met ons verhaal wil bereiken, zal het dus aantrekkelijk moeten zijn. Bovendien wilde ik ook dit zelf maken en samenstellen. Net zoals met de titel het geval was, zijn er velen voorbeelden door mij gemaakt. Het uiteindelijke resultaat mag er zijn.
En nu is dan het moment gekomen om definitief voor een uitgever te beslissen. Er staan er drie op mijn lijstje, waarbij er eentje mijn duidelijke voorkeur heeft en waar ik al regelmatig contact mee heb gehad. Dat heeft het een en ander aan research gekost, maar voor mij zitten hier de meeste voordelen aan. Met echter één nadeel. De cover kan (nu) nog niet worden afgedrukt zoals ik het zou willen. De software die daarvoor nodig is, is pas in september klaar. Begin of eind van die maand, dat weet ik niet. Terwijl ik nu het boek wil uitgeven en eigenlijk niet meer wil wachten.
Dit weekend ga ik beslissen of ik nog even geduld heb of dat ik naar een andere uitgever overstap en het eerste proefexemplaar volgende week laat afdrukken. Dat zal een spannend moment worden.

Iedereen van wie ik een emailadres heb, zal over een aantal weken een bericht krijgen met alle gegevens over hoe, waar en per wanneer het boek verkrijgbaar is. Als je dit ook graag wilt en je twijfelt of ik je adres wel heb of als je er gewoon belangstelling voor hebt, kan je dit op facebook (http://www.facebook.com/#!/angela.mollers) via een privébericht aan me laten weten. Dan zal ik je aan deze maillijst toevoegen. Tevens wordt er volgende week een speciale facebook pagina gelanceerd. Uiteraard vind ik het helemaal niet erg als je dit allemaal ook aan je eigen vrienden en kennissenkring doorgeeft.
Ik hou jullie op de hoogte van de vervolgstappen.

PS Het zou natuurlijk kunnen dat je liever geen mail hierover ontvangt, maar dat wel je adres bij mij bekend is. Het staat een ieder vrij om dit aan te geven, dan zal ik je naam van de lijst verwijderen.