Plankenkoorts

Ik heb er lang over nagedacht. Geef ik mijn boek straks in eigen beheer uit of ga ik toch proberen om een uitgever te vinden? Bij allebei de mogelijkheden zijn genoeg voor- en nadelen te bedenken.
Daarbij komt toch het onzekere gevoel; is het wel goed genoeg? Dat bekenden van Jordy geïnteresseerd zullen zijn in de inhoud zal mij niet verbazen. Maar voor een breed publiek? Schrijf ik daar wel mooi genoeg voor? Twijfels, twijfels.
Telkens weer krijg ik vanuit mijn omgeving te horen dat 'men' vind dat ik goed en mooi kan schrijven. Blijkbaar kan ik de lezers beroeren met vele van mijn teksten. Allemaal leuk en aardig, maar is het wel objectief? Tenslotte wordt deze mening geuit door mijn eigen omgeving en bekenden.
Aan de andere kant, er is al gebleken dat ik goed genoeg kan schrijven, tenslotte heb ik lange tijd voor diverse wekelijkse regiokranten publicaties van gebeurtenissen uit onze omgeving geschreven en interviews afgenomen die ik in artikelen heb verwerkt (en die ook daadwerkelijk in de kranten werden geplaatst).
Ook heb ik al eens een recensie voor een nieuw uit te komen boek mogen schrijven.

Al eerder dit jaar had ik in de media vernomen dat de site tenpages.com opgericht was. Nieuwe schrijvers kunnen hier proberen hun weg te vinden naar een uitgever. Een klein deel van je manuscript kan je als schrijver hierop plaatsen, alsook een samenvatting van de inhoud van het gehele boek. Na vele twijfels heb ik de stap genomen en het manuscript nu geplaatst. En dan wordt het echt spannend...

Niemand zal meer verbaasd zijn dan ikzelf toen ik binnen 24 uur al een email kreeg van de algemeen directeur van de site. 'Je manuscript heb ik gelezen, erg mooi geschreven en ik ben onder de indruk van je moed om het te plaatsen'. Daarbij kreeg ik nog wat tips die ik gelijk in uitvoering heb gebracht.
Nog verbaasder (en trots) was ik toen ik een paar uurtjes later zag dat mijn manuscript als redactietip wordt aangeprezen! Waarbij en passant door diezelfde directeur ook vast een aandeel is gekocht.
Nu kan ik me niet voorstellen dat dit bij alle plaatsingen gebeurd, dus een check leverde mij op dat van de vele op dit moment geplaatste manuscripten, zij er bij slechts 20 een aandeel heeft gekocht. Waaronder dus de mijne!

Dus wordt het tijd om het onder de aandacht van jullie te brengen. Als je het deel wat je nu al kunt lezen mooi genoeg vind, als je de rest ook graag wilt kunnen lezen, als ook jij het boek graag uitgegeven wilt zien, wordt dan lid van tenpages en koop een aandeel. Veel te verliezen valt er niet, het kost slechts € 5,00 per aandeel en als ik de dead-line niet haal krijg je daarvan € 4,00 weer terug. Dat risico mag je zeer klein noemen.
Aan de andere kant, als ik het wel zou halen, dan deel je als aandeelhouder straks mee in de opbrengsten. Als je zou willen, komt dan zelfs je naam achterin het boek te staan.

De site is opgericht zodat nieuwe schrijvers kansen kunnen creëren bij uitgevers. Daartoe is het wel zaak dat het boek wordt gedragen door een breed publiek. Minimaal 100 aandeelhouders heb ik daarvoor nodig, meer mag. In totaal moet ik 2000 aandelen zien te verkopen. En dat allemaal in vier maanden tijd.
Dit zijn gigantische hoeveelheden, waarmee ik toch echt een sprong in het diepe heb genomen. Nu is mijn schrijfwerk niet meer privé, maar voor een groot publiek te bereiken. Hoe zullen de reacties zijn?
Het is echt heel eng, ik denk dat je dit plankenkoorts mag noemen.
Vooral ook toen ik zag dat de plaatsing in een andere opmaak is gebeurd dan mijn oorspronkelijke. Nu vind ik het persoonlijk op de site van tenpages minder prettig leesbaar, neem van mij aan dat de oorspronkelijke tekst, zoals ik het schrijf, in een mooiere leesbare tekst staat. Hier krijg ik echter niets aan veranderd, dus moeten we het hiermee doen. Hopelijk kijken jullie door die opmaak heen en kan je van mij aannemen dat het straks absoluut beter zal zijn.

Mocht het zo zijn dat het gaat lukken, dan denk ik dat mijn eerdere werken wellicht ook voor publicatie in aanmerking zullen komen. Uiteraard in een heel ander genre, waarmee ik hoop ooit een leuke verdienste te kunnen binnenhalen. Romans die ik heb geschreven, maar nooit aan een ander heb durven laten lezen.

Het boek dat nu als eerste op de planken ligt, het manuscript dat voor iedereen nu te lezen valt, daar wil ik geen verdienste uit halen. Daarmee wil ik slechts ons verhaal vertellen en een boodschap overbrengen. Over die boodschap geef ik nog niet teveel prijs, daarvoor moet het boek eerst maar eens worden uitgegeven.

Op http://www.tenpages.com/ staat nog meer informatie, de samenvatting voor het gehele boek en het eerste deel van het manuscript. Als je liever in de juiste opmaak wilt kunnen lezen dan kan je hiernaast op het voorbeeld klikken. Vergeet niet om daarna naar tenpages terug te keren voor eventuele aandelen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hier kan worden gereageerd